Välkommen till Begreppsbloggen!


På engelska / in English.

Det här är en blogg om framtiden. Den framtid som inte är vad den varit.

Det är lätt att bli dyster när man följer vad som händer i världen och ännu lättare när man studerar vart andra tror att vi är på väg:

Kina växer så det knakar och ”Kindien” kommer att ta över all den ekonomiska makten från USA och Europa; de har redan börjat, med Volvo Personvagnar. Europa kommer att bli ett islamiskt kalifat, om inte apokalypsen kommer först på grund av oljetoppen eller Bilderbergarnas konspirerande. Ryssland ökar sina militärinvesteringar och tänker ta Gotland för att skydda sin gasledning. Resten av Sverige vill de inte ha när bostadsbubblan spruckit och allt blir värdelöst. Till slut stiger havet och alla kuststäder dränks. Ackackack.

Samtidigt finns det många som är positiva: vi får nya varianter av iPhone:ar och iPadar, OECD kallar Sverige för tigerekonomi, Storbritannien bjuder in nordiska länder för att berätta sin hemlighet om hur man lyckas, bränsleförbrukningen hos nya bilar sjunker raskt och gamla mossbelupna diktaturer i arabvärlden darrar för folkets vrede. Hurra hurra!

Många olika bilder blir det!

Jag tänkte försöka bidra med några fler, inspirerade av en del amerikanska och engelska författare som inte är så kända i Sverige. På den här bloggen kommer jag att översätta texter som har lite annorlunda perspektiv men som jag har haft nytta av. Jag kommer också att skriva en del egna kommentarer, både till texterna och till sådant som sker i världen.

Bloggen finns också på engelska som The Concept Blog. Där skriver jag mina kommentarer och reflektioner och publicerar eller länkar till originaltexterna.

Naturligtvis är kommentarer välkomna, liksom gästinlägg! Kommentarer behöver inte, men får gärna, vara på båda språken (på båda bloggarna)! Kommentarer som är speciellt intressanta kommer jag att översätta och publicera på den engelska bloggen, om inte kommentatorn är emot detta.

Jag som skriver bloggen heter Johan, är civilingenjör i teknisk fysik i 30-årsåldern, arbetar inom IT och bor i Göteborg. Jag kan nås via email på begreppsbloggen@gmail.com.

Bloggens namn kommer sig av min djupa tro på begreppens betydelse. Det är dem vi använder för att förstå vad som händer omkring oss och måla upp olika bilder av nutiden och framtiden. I slutänden är det våra begrepp som formar vår framtid och gör det möjligt för oss att göra den bättre.

2 responses to this post.

  1. Ser spännande ut, lycka till! Jag är personligen nyfiken på hur du kommer att förena din bakgrund (civilingenjör), ditt arbete (data) och din ”övertygelse” (Greer etc.)

    Jag är personligen övertygad om att det kommer att finns otroligt många utmaningar och problem för ingenjörer att lösa framöver, men först måste vi omvärdera framtiden och omformulera ”the big picture”.

    Alltså utbildar vi inte inte dagens civilingenjörer (problemlösare) att möte det samhälle och de utmaningar de kommer att stå inför imorgon och om 10-20 år. Tyvärr. Det vore som sagt intressant att läsa om dina egna tankar (till exempel din tilltro/farhågor inför ditt eget yrkesval).

    • Det är jag också nyfiken på…🙂

      Min orubbliga övertygelse är att de ”egentliga” problem vi står inför (så mycket mer än oljetoppen) inte är tekniska problem och att de inte kan ”lösas” med någon teknik men vi kommer otvivelaktigt att ha ofantliga mängder tekniska problem också, så nog kommer det att behövas ingenjörer! Däremot undrar jag hur många ingenjörer och organisationer som klarar av att använda de äldre, icke-datorbaserade metoderna. Jag läste datorsimulerad strömningslära (CFD) och det var ytterst elegant och kraftfullt, men det är inte en lämplig metod för handräkning!

      Mina tankar om tekniken kommer att hamna på bloggen och jag ska försöka få in ett personligt perspektiv!

      Tack för kommentaren och lyckönskningen!

Kommentarer inaktiverade.

