Cykelkärror och fyrkantiga ägg


På engelska / in English.

Teoretiska diskussioner i all ära, men ibland måste begreppen ut i solljuset och agera direkt i verkligheten. Våra teoretiska och filosofiska idéer påverkar oss mycket mer, och på en djupare nivå, än vi låtsas om, men naturligtvis gör de det genom att påverka världen vi lever i.

Igår luftade jag en fysisk manifestation av ett begreppskomplex, nämligen min cykelkärra:

Bilderna är tagna med mobilkamera så kvaliteten är som den är. Kärran är en Monark, inköpt på Sportson på Backaplan (de hade den inte hemma men kunde ta hem den; säkert kan de flesta cykelhandlare ta hem den) för ett par tusenlappar. Som synes på bilden är den ganska stor och den har en stor fördel jämfört med de flesta cykelkärror som står framme i cykelaffärerna: lastförmågan. De flesta kärror är godkända för sådär 20-30 kilo, men enligt Monark kan man lasta upp till 200 kilo på denna. Det vill jag helst slippa, eftersom nerförsbackarna skulle kunna bli väl spännande då, men lastförmågan borde sällan bli ett hinder.

Att trampa framåt är inga större problem, ens i uppförsbacke, men i nerförsbackarna kan man få intressanta fysikaliska effekter  – kärran saknar alla former av broms och när den trycker på kan den gärna hindra cykeln från att luta i svängarna, och det känns märkligt. På det hela taget verkar det vara en utmärkt konstruktion, robust och rejäl och lagom stor för att ta sig genom normala dörrar, till exempel till cykelrummet. Däremot inser man att Göteborg inte är alldeles optimalt ur cykelsynpunkt – på vägen stötte jag på grindar, sådana man måste S-trixa sig genom, och det gick inte med kärran kopplad till cykeln. Å andra sidan är den lätt att koppla loss så det är inte egentligen ett problem.

Denna gång cyklade jag till Backaplan och köpte gödsel till odlingslotten:

Här syns också kärran lite bättre. Vill man lasta mycket kan man bygga en träsarg så inte lasten far in i hjulen, men det har inte behövts än.

En utmärkt mojäng: sparar energi, ger mig mer motion, ofantligt mycket billigare än att köra bil (i alla fall om den håller ett tag; än så länge har jag bara haft den ett drygt år så vi får se om tjugo år), ofantligt mycket roligare än att släpa gödselsäckar på spårvagnen, och man får en hel del uppmärksamhet… Folk tittar, så det är ett bra tips för det vackra folket!

Avslutningsvis och som kontrast en fysisk manifestation av ett aningens mindre fiffigt begreppskomplex:

På bilden syns ett fyrkantigt ägg. Jag fick i födelsedagspresent en äggfyrkantare och den fungerar alldeles utmärkt. För oss Carl Barks- och Don Rosa-fantaster (se ”Vilse i Anderna” och ”Åter till Avskyvärld”) är det en himla festlig pryl, om än inte direkt nödvändig…

7 responses to this post.

  1. Posted by Maria on 2011/05/02 at 19:32

    Fast ganska nödvändig ändå… hur skulle du annars fått till så fyrkantiga ägg?😉

  2. Posted by 40-talist on 2011/05/11 at 09:34

    Finfint ägg, smakade bra också!. Cykelkärran ser väldigt användbar ut också.

  3. Smaken är väl det enda felet – de fyrkantiga äggen smakar inte som i Kalle Anka. Som tur är…

  4. Posted by Sara on 2011/05/19 at 22:27

    Hur smakade äggen i Kalle Anka då? Smakade inte de ägg?

  5. Posted by Maria on 2011/05/19 at 23:18

    Sara, det har jag också undrat över! Fast jag vågade inte fråga…

  6. Posted by Sara on 2011/05/25 at 20:20

    På internet är man anonym så då kan man fråga vad man vill🙂

  7. Värst vad populärt detta var! Jag förstår vad man ska skriva om för att få en livaktig blogg…

    Nu har jag inte serien framför mig, men som jag minns det var äggen inge goda. Ankorna gjorde omelett av dem men alla mådde dåligt.

    Fast enligt Wikipedia så var det för att äggen var gamla.

Kommentarer inaktiverade.

